×
×

 

Adaptacja w przedszkolu

Start w przedszkolu rzadko odbywa się bezboleśnie. Dzieci, przekraczając po raz pierwszy jego próg, zawsze miały trudności z adaptacją w nowym środowisku.

Adaptacja w naszym przedszkolu to stopniowe przyzwyczajanie dziecka do nowego miejsca i osób go otaczających, które odbywa się poprzez wspólny udział dzieci i rodziców w zabawach i zajęciach oraz przedłużanie pobytu dziecka w przedszkolu – od kilkunastu minut, przez godzinę, dwie, aż do kilku godzin.

Dlaczego dzieciom tak trudno przystosować się do przedszkola?

  • oderwanie od bliskich budzi w dziecku lęk, że stanie się coś strasznego
  • przez długi czas dziecko kojarzy nauczycielkę, nawet najmilszą, z poczuciem utraty bezpieczeństwa, dlatego płacze na jej widok , a nawet unika spoglądania w jej stronę
  • dramat rozstania blokuje poznanie nowego środowiska, dziecko jest tak skoncentrowane na własnych emocjach, że nie zwraca uwagi na otoczenie
  • czas pobytu w przedszkolu ciągnie się dzieciom w nieskończoność
  • dziecko jest przekonane, że rodzice zapomnieli o nim i nie odbiorą go z przedszkola

Zajęcia adaptacyjne w sierpniu dla dzieci zapisanych do przedszkola od 1 września

Sierpniowe dni adaptacyjne stanowią pierwszy dłuższy pobyt dziecka wraz z rodzicami w przedszkolu. Odbywają się w trzy ostatnie robocze dni sierpnia. Zajęcia prowadzi nauczycielka, która będzie opiekować się grupą od 1 września.

Zajęcia sierpniowe to czas, w którym maluchy w towarzystwie rodziców powolutku przyzwyczajają się do nowego miejsca, do pań, poznają kolegów i koleżanki, uczestniczą w pierwszych wspólnych zabawach, rysują, malują, śpiewają, tańczą, bawią się.

W tym czasie nauczycielka poznaje dzieci, rodziców i ich potrzeby oraz rozwiewa obawy. Nawet gdy dziecko jest nieśmiałe, nie chce uczestniczyć w zajęciach, to u boku mamy z ciekawością obserwuje, co robią inni.

Zajęcia adaptacyjne sierpniowe są bezpłatne.

Rady dla rodziców na pierwsze dni adaptacji

  • okazuj dziecku radość i ciesz się razem z nim, że idzie do przedszkola; Twój stres może przyczynić się do pojawiania się lęku przed rozłąką u dziecka
  • rano budź dziecko z uśmiechem na twarzy
  • pozwól dziecku zabrać ze sobą jego ulubiony kocyk lub inny "ukochany" przedmiot
  • po przyjściu do przedszkola pomóż dziecku się rozebrać, a popołudniu – ubrać; nie wyręczaj go, nawet wtedy, gdy czyni to niezdarnie
  • pozostań z dzieckiem tak długo w nowym miejscu lub w towarzystwie nowej osoby, aż oswoi się z nimi
  • powiedz dziecku spokojnie, że rozumiesz to, że ono nie chce, żebyś wyszła; zapewnij je, że wrócisz
  • pożegnanie w szatni powinno być krótkie: uśmiech, buziak i papa
  • reguluj czas pobytu dziecka w przedszkolu w zależności od sposobu reagowania na pobyt w pierwszych dniach bez mamy i taty
  • nie obiecuj dziecku, że odbierzesz je po obiedzie, skoro wiesz na pewno, że nie będziesz mógł tego uczynić
  • do sali możesz wejść tylko na chwileczkę – oszczędź żalu i smutku innym dzieciom
  • jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne, maluch powinien przez pierwsze dni przychodzić do przedszkola z tatą
  • nie zostawiaj dziecka wtedy, gdy jest ono głodne, zmęczone lub chore
  • nie wymykaj się w tajemnicy przed dzieckiem
  • nie przekupuj dziecka, żeby przestało płakać
  • witaj swoje dziecko z uśmiechem, chwaląc je, np. ,,Byłeś bardzo dzielny! Teraz możemy iść do domu”
  • nie wypowiadaj się negatywnie w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu
  • nie wymuszaj na dziecku , by po przyjściu do domu natychmiast opowiadało o przedszkolu, poczekaj aż samo zacznie mówić.